Gedaan met laden. U bevindt zich op: Aanmelden als ondernemer Informatieveiligheid en Veiligheidsdiensten

Aanmelden als ondernemer

Wanneer u als uzelf (als natuurlijk persoon) aanmeldt op een e-loket van de Vlaamse overheid, is het logisch dat u alles over uzelf kunt zien. Om te kunnen aanmelden en handelen namens uw onderneming zijn er bijkomende stappen nodig.

Aanmelden in 4 stappen

  • Stap 1

    Om u aan te melden bij de verschillende e-loketten van de Vlaamse, lokale of de federale overheid, moet u uw identiteit bevestigen. Er zijn verschillende manieren om dit te doen.

    Door gebruik te maken van het Toegangsbeheer van de Vlaamse overheid en aan te melden met een digitale sleutel, hoeft u geen afzonderlijke gebruikersnaam en wachtwoord te onthouden.

    De bekendste digitale sleutel is aanmelden met uw elektronische identiteitskaart (eID) en pincode. Er zijn nog andere manieren, zoals de app itsme of via een beveiligingscode, maar die mogelijkheden moet u eerst activeren in Mijn Digitale Sleutels(opent in nieuw venster).

    U vindt hierover meer informatie op de infopagina Aanmelden bij de overheid: Mijn Digitale Sleutels

  • Stap 2

    Om toegang te krijgen tot een e-loket van de Vlaamse overheid moet u een gebruikersrecht krijgen.

    Voor sommige e-loketten heeft de wettelijk vertegenwoordiger die is opgenomen in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) automatisch toegang tot bijvoorbeeld het e-loketondernemers(opent in nieuw venster), het WSE-loket of het Gebruikersbeheer van de Vlaamse overheid.

    Klik hier voor meer informatie over het Gebruikersbeheer.

    Als dat niet het geval is, of u bent zelf geen wettelijke vertegenwoordiger, kan de wettelijke vertegenwoordiger u toegang geven door een gebruikersrecht te geven in het gebruikersbeheer van de Vlaamse overheid (zie stap 3).

    Wenst u te weten wie de wettelijke vertegenwoordiger is voor uw organisatie?
    Dan kunt u dit nakijken via de public search van de KBO(opent in nieuw venster), onder het item ‘Functiehouders’.

    Een hoofdtoegangsbeheer aanstellen

    Een wettelijke vertegenwoordiger kan er ook voor kiezen om een hoofdtoegangsbeheerder aan te stellen in het beheer der toegangsbeheerder (BTB)(opent in nieuw venster) van de federale overheid. Deze hoofdtoegangsbeheer kan zowel in het rollenbeheer van de federale overheid als in het Gebruikersbeheer van de Vlaamse overheid de nodige gebruikersrechten toekennen. Hij kan ook nog andere hoofdtoegangsbeheerders aanstellen. Zo is er steeds een back-up persoon.

  • Stap 3

    In het gebruikersbeheer van de Vlaamse overheid(opent in nieuw venster) kan een wettelijke vertegenwoordiger of hoofdtoegangsbeheer gebruikersrechten toekennen tot de e-loketten van de Vlaamse overheid. Om een gebruiker de nodig gebruikersrechten te geven heeft hij/zij het rijksregisternummer van de gebruiker nodig.

    Bent u de wettelijke vertegenwoordiger of hoofdtoegangsbeheerder?

    Klik op de hoofdpagina van het Gebruikersbeheer in de tegel ‘Snel recht toekennen’ op Nieuw recht toekennen en volg de stappen op het scherm.

    Meer informatie over het gebruikersbeheer en het toekennen van rechten vindt u in onze handleiding(PDF bestand opent in nieuw venster).

  • Stap 4

    Eens men als gebruiker de nodige gebruikersrechten heeft kan men aanmelden op een e-loket van de Vlaamse overheid. Op sommige e-loketten kan een wettelijke vertegenwoordiger rechtstreeks aanmelden. Voor andere e-loketten hebben zowel een wettelijke vertegenwoordiger als een hoofdtoegangsbeheerder een gebruikersrecht nodig (zie stap 3).