chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Fase 2: Planning

    Wat wordt er verwacht in deze fase?

    Wanneer de business case en het projectvoorstel goedgekeurd zijn, mag het project verder uitgewerkt en gepland worden. We kunnen deze fase opdelen in een aantal stappen die moeten doorlopen worden. Deze moeten niet noodzakelijk in de voorgestelde volgorde doorlopen worden.

    Volgende producten worden aangemaakt tijdens deze fase:

    • Projectinitiatiedocument (PID)
    • Risicoregister
    • Communicatieplan

    Wie voert dit uit?

    Voor het opmaken van een communicatieplan: Ga na wie er binnen uw entiteit verantwoordelijk is voor de communicatie en welke acties u als projectleider zelf mag uitvoeren.

    Wat is het resultaat van deze fase?

    Op het einde van deze fase wordt de opdrachtgever of projectstuurgroep samengeroepen en volgende zaken worden besproken / goedgekeurd:

    • Goedkeuring PID
    • Goedkeuring risicoaanpak
    • Goedkeuring communicatieplan
    • Bespreken van de toekomstige fase

    De goedkeuring van de bovenstaande producten door de stuurgroep geeft de projectleider de toestemming om te starten met de uitvoering van het project.

    Sjablonen en voorbeelden

    Stappenplan

    • 1

      Opstellen van een Projectinitiatiedocument (PID)

      Het PID heeft als doel het leggen van een goede basis voor het project, waarbij de organisatie zich bewust wordt van het werk dat verzet moet worden om projectresultaat op te leveren, voordat er een grote uitgave toegezegd wordt. Hiermee wordt ook een draagvlak gecreëerd voor het project. Voor de projectleider vormt het PID de basis voor het managen van het project en kan het PID beschouwd worden als een contract tussen de projectleider en de projectstuurgroep.

      Het projectinitiatiedocument bestaat uit volgende onderdelen:

      • Goedgekeurd projectvoorstel
      • Verfijnen van de business case
      • Productbeschrijving kwaliteitstoets
      • Projectaanpak
      • Projecttiming
      • Teamsamenstelling
      • Overzicht middelen
      • Bevestiging projectorganisatie
      • Risico aanpak
      • Communicatie aanpak

      Projectinitiatiedocument (PID) - Meer informatie om aan de slag te gaan met een projectinitiatiedocument, zie: https://overheid.vlaanderen.be/projectinitiatiedocument-pid.

    • 2

      Risico aanpak beschrijven

      Risicoaanpak is het identificeren en beoordelen van risico's en het vaststellen van activiteiten waarmee de restrisico’s tot een (aanvaard) minimum worden herleid. Een projectrisico kan gezien worden als een risico dat een impact heeft op het projectresultaat en op de projectdoelstellingen zoals tijd, geld, scope en kwaliteit.

      Risicomanagement stelt de projectleider in staat zijn focus te richten op het behalen van de gestelde doelen, zonder dat hij te maken krijgt met onverwachte effecten die ertoe kunnen leiden dat het project onbeheersbaar dreigt te worden.

      Risicoregister - Meer informatie om aan de slag te gaan met een risicoregister, zie: https://overheid.vlaanderen.be/risicoregister

    • 3

      Opstellen van een communicatieplan

      In het communicatieplan neemt u alle communicatieacties op die u wenst uit te voeren bij de verschillende doelgroepen. Zet alle communicatieacties in chronologische volgorde en hou de kenmerken van uw doelgroepen goed in het achterhoofd bij het uitdenken en uitwerken van goede communicatieacties. Zet de voordelen van uw project in de verf, probeer eventuele belemmeringen weg te werken.

      Communicatieplan - Meer informatie om aan de slag te gaan met een communicatieplan, zie: https://overheid.vlaanderen.be/communicatieplan

    • 4

      Actie: Gebruik maken van geleerde lessen

      Ga na of er geleerde lessen van andere projecten genoteerd en bijgehouden zijn. Deze geleerde lessen kunnen je helpen voor het opmaken van het PID, risicoregister en communicatieplan alsook voor het beheren van je project als projectleider.

    • 5

      Actie: Het plannen van de uitvoeringsfase

      Geef op een hoog niveau aan wat er in de volgende fase van het project gaat gebeuren. Voor de details kan je naar de projectplanning verwijzen.